Tento vegetariánský pokrm, mající kořeny v Egyptě, se obvykle podává smažený. Do zdravého a vyváženého jídelníčku tudíž rozhodně nepatří. Pro ty, kteří chtějí svému zdraví prospět, ale nechtějí se svých oblíbených cizrnových kuliček vzdát, přínáším nesmaženou, avšak neméně chutnou verzi. Lahodné falafely jemně vonící po kokosu, čertvé pažitce a koriandru. Dobře opepřené s notnou dávkou česneku, nepostrádají nic, co by pravý falefel měl mít.

Vyzkoušet je můžete například zabalené v ARAŠÍDOVÝM HUMMUSEM potřených spařených listech čínského či červeného zelí, plněné plátky řapíkatého celeru, mrkve, nakládaných paprik a kousky čertvého koriandru.

Energetická hodnota potraviny na 100g: 1551kJ

Bílkoviny: 12g

Sacharidy: 37g, z toho jednoduché cukry: 1g

Tuky: 19g, z toho nasycené masné kyseliny: 15g

Vláknina: 7g

NESMAŽENÉ FALAFELY

NESMAŽENÉ FALAFELY

Ingredience

  • 2 hrnky vařené cirny ( cca 250g před namočením)
  • 5 stroužků česneku
  • 1 červená cibule
  • Hrst čerstvé sekané petrželky
  • Hrst čerstvého sekaného koriandru
  • 3 lžíce rozpuštěného kokosového oleje ( cca 70g )
  • 1 lžička drceného kmínu
  • Sůl - nejlépe růžová himalájská či mořská obohacená jódem
  • Pepř
  • LÁSKA❤

Postup

  1. 1 V připraveném hrnci uvaříme cizrnu, kterou jsme předtím nechali alespoň 8 hodin namočenou ve vodě.
  2. 2 Namočenou cizrnu vaříme asi tak pět minut ve vroucí vodě.
  3. 3 Následně scedíme, propláchneme a nasypeme cizrnu do mixéru.
  4. 4 Přidáme nadrobno nakrájenou cibulku, prolisovaný česnek a všechny ostatní ingredience.
  5. 5 a opepříme a následně celou směs rozemeleme téměř do hladka. Ne však úplně, falafely chutnají lépe, jsou-li trošičku hrubší.
  6. 6 Z rozmixované směsi tvarujeme kuličky a ty pak pokládáme na pečícím papírem vystlaný plech.
  7. 7 Falafely pečeme v troubě předehřáté na 180°C po dobu zhruba 50ti minut. Po 20ti minutách je otočíme a pečeme dalších 20 minut z druhé strany.
  8. 8 Jakmile začnou falafely lehce zlátnout, vytáhneme je z trouby a necháme vychladnout.
  9. 9 Dobrou chuť! :)
  10. 10 TIP: Falafely chutnají výborně s domácím humusem a čerstvou zeleninou. Vyzkoušejte například zeleninové tortily: Spaříme několik listů kapusty nebo čínského zelí, potřeme ARAŠÍDOVÝM HUMMUSEM a poklademe falafely, proužky mrkve, řapíkatého celeru či jakékoliv oblíbené zeleniny. Takto naplněné „tortily“ zabalíme a můžeme servírovat vitamíny nabitou zdravou svačinku. 

Vím co jím?

CIZRNA
je velmi bohatým zdrojem bílkovin, vlákniny a železa. Nalezneme v ní také řadu vitamínů, minerálních látek a malé množství tuku. Cizrna je téměř plnohodnotná potravina obsahující správný poměr živin. Tato luštěnina výtečné oříškové chuti má obrovskou výhodu oproti jí příbuzným fazolím – je snadněji stravitelná a tolik nenadýmá. Proto je spolu s červenou čočkou ideální volbou pro „luštěninové začátečníky“. Konzumací cizrny posilujete obranyschopnost vašeho organismu, chráníte srdce před nejrůznějšími nemocemi, udržujete si zdravou kůži a pevné lesklé vlasy. Cizrna navíc zlepšuje vyprazdňování, působí jako prevence proti osteoporóze, pomáhá snižovat cholesterol, podporuje dobrý zrak a má protirakovinné účinky. V kuchyni nachází cizrna rozmanité využití. Pro malou inspiraci nehlédněte do mých receptů.  Příprava: namočíme na minimálně 12 hodin. Vodu následně slijeme a vaříme v „čerstvé“ vodě cca 5 minut na mírném ohni.  
ČESNEK
má posilující, čistící a dezinfekční účinky, snižuje krevní tlak, posiluje a upravuje trávení. Je vhodný při nachlazení, katarech hltanu a chronické bronchitidě. Zlepšuje prokrvování, posiluje srdce a krevní oběh, snižuje hladinu tuku v krvi, je prevencí arteriosklerózy a pomáhá při křečových žilách a také zvyšuje schopnost koncentrace. Česnek vložený do úst působí na záněty v dutinách ústní a čelistní, na infikované mandle, bolesti zubů i vnější zánět spojivek. A ještě zbývá vyzdvihnout jeho největší pozitiva: chrání proti upírům a odhání nevítané dotěrné nápadníky…;D
CIBULE
je prevencí infekčních onemocnění, dezinfikuje dutinu nosní, ústní a hltan, posiluje srdce a krevní oběh, sliznice v žaludku a střevech. Dále cibule snižuje krevní tlak a hladinu cukru v krvi, pomáhá při poruchách prokrvování, zmírňuje žilní potíže, povzbuzuje chuť k jídlu. Příznivě působí na vlasy, pokožku, nehty a nervy.
PETRŽEL
obsahuje ve všech svých částech silici, ( Těkavou látku, která se vyznačuje řadou zdravotních benefitů pro lidské tělo a využívá se proto k výrobě léčiv. S její konzumací by se to však nemělo přehánět, působí totiž dráždivě pro kůži i žaludeční sliznici. Silici si v sobě rostliny vytvářejí coby ochranu před býložravci. ) která povzbuzuje zažívací pochody, zvyšuje činnost ledvin, poněkud však dráždí. Lidé se zánětlivými procesy v ledvinách nemají užívat nadměrné dávky, stejně tak těhotné ženy. Petržel  - nať i kořen – pomáhá při močových kamenech, po zánětu prostaty, při menstruačních potížích.
KOKOSOVÝ OLEJ
představuje jednu z mých nejmilovanějších superpotravin, bez které už jednoduše nemohu existovat. Používám jej nejen v kuchyni, ale také namísto tělového krému, kondicionéru do vlasů, jako odstraňovač řasenky, na suché paty, na podrážděnou pokožku po holení anebo jako skvělého pomocníka při hojení ran. Panenský kokosový olej poskytuje nespočetné množství benefitů pro naše zdraví. Pomáhá při trávení, podporuje imunitu, urychluje metabolismus, zpomaluje stárnutí kůže a zlepšuje paměť. Dále pomáhá vstřebávat vápník ze stravy a tak je skvělým pomocníkem při udržování zdravých zubů a kostí. Aby se vám dostalo všech těchto úžasných zdravotních benefitů, které kokosový olej poskytuje, nezapomeňte opět pozorně pročítat etiketu. Dbejte, aby váš kokosový olej byl vyroben šetrnou metodou mokrého mletí nebo rychlého sušení. Dalším důležitým faktorem je, aby byl olej vyráběn z tzv. non-copry, tedy z čerstvého kokosu.  
KMÍN
je jedním z nejlepších rostlinných léků proti nadýmání a křečím trávicího  traktu. Uklidňuje podrážděný žaludek a napomáhá lepšímu trávení potravy. Podporuje činnost  jater a žlučníku a po užití antibiotik pomáhá obnovit  střevní mikroflóru. Uvolňuje křeče i v plicích,   proto se astmatikům doporučuje, kořenit si jídlo kmínem. Eterický olej obsažený v kmínu má antibakteriální účinky. Kmín pomáhá při léčbě kašle a obklady z kmínového čaje léčí bolesti hlavy. Kmín aktivuje proudění lymfy, u kojenců podporuje  trávení mléka a u matek tvorbu mateřského mléka.
RŮŽOVÁ HIMALÁJSKÁ SŮL
představuje jednu z nejdůležitějších složek naší potravy a v kuchyni je nepostradatelná. Už princezna Maruška věděla, že sůl je nad zlato!:) Bohužel běžná stolní sůl, kterou obvykle používáme, bývá většinou vysoce rafinovaná. Je to téměř čistý chlorid sodný, často s přidanými chemikáliemi. Mým zlatem v kuchyni se tudíž stala himalájská růžová sůl, která má neuvěřitelné přínosy pro naše zdraví. Himalájská růžová sůl obsahuje 84 přírodních složek a minerálů, které jsou nezbytné pro zdraví. Typické růžové zbarvení je důsledkem malého množství oxidu železa. Himalájská sůl neobsahuje žádné chemikálie ani aditiva, jedná se o naprosto přirozeně se vyskytující substanci. A pro naše tělo představuje velkou spoustu benefitů. Himalájská sůl kontroluje hladinu vody v těle, reguluje krevní tlak, pomáhá absorbovat živiny v zažívacím traktu a tímto způsobem dodává tělu potřebnou energii, vyrovnává pH v těle, zajišťuje zdraví cév, sílu kostí a fungování dýchací soustavy, předchází křečím ve svalech, vyživuje ledviny a žlučník, podporuje zdravý spánek, oddaluje příznaky stárnutí a podporuje libido. Dostatečně motivující výčet pro výměnu škodlivé stolní soli za tento blahodárný růžový zázrak!:)
PEPŘ
Jedno z nejoblíbenějších a nejrozšířenějších koření na světě, pepř, je v kuchyni naprosto nepostradatelný. Rozlišujeme pepř černý, bílý anebo také zelený. Pepř je považován za přírodní stimulant. V našem těle stimuluje krevní oběh, zvedá krevní tlak a zlepšuje tak prokrvení orgánů. Mimo jiné také výrazně pomáhá rychle a snadno strávit potravu. Silice v něm obsažené totiž stimulují produkci slin a trávících šťáv, čímž urychlují a usnadňují trávení jídla. Pepř navíc účinně pomáhá při nadýmání, má lehce dezinfekční účinky a je považován za přírodní afrodiziakum. Snížit dávky pepře v potravě by však měli snížit lidé trpící vysokým tlakem a těhotné ženy, pro něž může působit ve větších dávkách toxicky!
LÁSKA
je nejdůležitější ingrediencí pro jeden každý z našich receptů. Pečete a vaříte-li s nechutí, na Vašem pokrmu se to vždy negativně odrazí. Chcete-li tedy potěšit své blízké a vychutnat si spolu s nimi Vámi připravený pokrm, nikdy nezapomeňte přidat tuto ingredienci. Potom už nezáleží na tom, jak jednoduché a levné ingredience použijete, s alespoň malou špetkou lásky bude Vaše jídlo vždy chutnat mnohem lépe. A pozor, platí tady jedno zaručené pravidlo: Čím víc lásky přidáte, tím víc ji obdržíte. Tudíž touto ingrediencí není radno šetřit. Každý přeci ví, že láska prochází žaludkem… :)  
Buďte první, kdo ohodnotí tento recept vložením komentáře!
Vytisknout

Děkujeme za vytisknutí receptu.

Najít více receptů k http://fitwithvero.cz

Leave a Reply

Děkujeme za hlasování! Prosím, vložte svůj komentář k potvrzení svého hlasu.